torsdag den 22. december 2022

'Den yngste' af Fatima Daas

Fatima er muslim og lesbisk. Født og opvokset i Frankrig med algierske forældre, som den yngste af tre søstre. De allerfleste af bogens kapitler starter med sætningen "Jeg hedder Fatima Daas" - efterfulgt af forskellige faktaoplysninger som; jeg er muslim, jeg er fransk jeg er algerier, jeg har astma. Derefter følger beskrivelser af øjeblikke i den unge Fatimas liv. den første rejse til Algeriet, skoleoplevelser, forholdet til den eneste gode veninde - og senere til andre kvinder. Forsøget på at balancere sin muslimske tro i forhold til det at elske kvinder.
En stærk beskrivelse af et utilpasset barn, der skiller sig ud og føler sig anderledes på alle måder. En stærk roman, der må have haft store omkostninger at skrive. Får mig til at tænke på en anden fransk forfatter Edouard Louis.

'Den yngste' af Fatima Daas. Forlaget Grif 2022, 207 sider

Ingen kommentarer: