søndag den 14. juli 2024

'Ting jeg ikke vil vide' af Deborah Levy

'Det forår, hvor livet var meget svært, og jeg lå i krig med min skæbne og simpelthen ikke kunne se nogen udvej, græd jeg åbenbart mest på togstationers rulletrapper' 
Sådan begynder Deborah Levy sin beretning om en livskrise, der får hende til at rejse til Mallorca, indlogere sig på et hotel for enlige og overveje sit liv. Hun tænker tilbage på barndommen i Sydafrika, hvor hendes far sad i fængsel for sin støtte til ANC, og hun i en periode boede hos sin gudmor Dory. Hun var et tavst barn, der havde det svært med at kanariefuglen sad i bur. Hun beundrede husets datter Melissa og ønskede sig at være Barbie; perfekt og skabt af plastik.
Ungdomsårene i England nævnes også; de første spæde forsøg som forfatter, en aften på en café i sort tøj.
Det er en ganske kort selvbiografisk roman, der mere beretter om punktnedslag i livet end om et kontinuerligt udfoldet livsforløb. Sproget er fantastisk godt, der er så mange fine betragtninger! Kan anbefales! 

'Ting jeg ikke vil vide' af Deborah Levy. Vinter 2022, 141 sider

Ingen kommentarer: