fredag den 12. juli 2024

'Hvis du bankede på min dør' af Patrizia Cavalli

Digtsamlingen er udvalgt ud fra forfatterens syv digtsamlinger. I oversætterens forord beskrives digtene som spontane, skrevet i et enkelt sprog, skarpe, præcise og til tider ironiske. De omhandler typisk konkrete hverdagsfænomener. Åbningsdigtet lyder således:

Nogen har sagt til mig
at mine digte helt sikkert ikke
vil ændre verden.

Jeg svarer ja, mine digte
vil helt sikkert ikke
ændre verden.

Der er flere fine digte, men jeg har det altid lidt vanskeligt med at læse digte oversat fra et andet sprog. Jeg kan ikke lade være med at føle mig usikker på, om oversætteren rammer den tone og mening, som digtene havde på originalsproget. Nok derfor jeg helst læser danske digtere. - Men engang imellem skal man naturligvis udfordre sig selv, og alt i alt var læsningen af dette udvalg af den italienske digters værker en fin oplevelse.

'Hvis du bankede på min dør' af Patrizia Cavalli. Kronstork 2023, 131 sider.

Ingen kommentarer: