søndag den 28. juli 2024

'Ærø manifestet: Om længslen efter et andet familieliv' af Maj My Humaidan

Efter nogle travle år som småbørnsfamilie med fast arbejde, deadlines og aflevering i institution, beslutter Maj og Christian at flytte til Ærø og selv hjemmeskole deres børn, fremfor at sende dem i skole og børnehave.
'Ærø-manifestet er bogen, som Kaare Dybvad  reagerer på i 'Arbejdets land'. Og jeg forstår godt hans forargelse, selv om jeg ikke deler den. For hvor er det svært at se nogle vælge en så anderledes livsstil; det er svært at opfatte det som andet en en kritik af den måde, vi andre lever på. Og det er det jo også, selv om forfatteren argumenterer for at det er en kritik af den måde vi har indrettet vores samfund på. På flere punkter deler jeg hendes opfattelse. Det med at man afleverer sine små børn - helt små børn i dagpleje eller vuggestue; det føltes også for mig forkert helt ind i hjertet. Samtidig med at jeg også havde lyst til at bruge min uddannelse og komme i gang med mit arbejdsliv. - Der er en dyb splittelse i det, som er svær at leve med. Det kræver mod at vælge anderledes, som Maj har gjort. Og opbakning fra sin partner. Og økonomisk råderum. Og et særligt mindset.
Det, jeg især kan lide ved bogen, er at forfatteren ikke lægger skjul på sin egen tvivl: Er det de rigtige valg hun træffer? Hvordan vil det påvirke hendes børn? Hvad kan hun selv leve med og i? Den søgen tilbage til landsbyidyllen ala Bulderby-idealet, som hun beskriver, kan jeg godt kende fra mig selv. Til gengæld synes jeg, at hun springer lidt for let hen over, at Bulderby idyllen altså var et arbejdsfællesskab, som børn og voksne deltog i på lige fod. Alle kunne ikke bare gøre, hvad de ville. Der var krav til børnene. Os der voksede op på landet i Danmark i 1970'erne er måske nogle af de sidste, der har oplevet det arbejdsfællesskab - til en vis grad. Personligt tror jeg nok, at det er det, jeg har tilstræbt og håbet på at kunne give videre til mine drenge. Stoltheden over vel udført arbejde. Fornemmelsen af at man kan være til nytte og bidrage med noget væsentligt - også selv om man er et barn.

'Ærø manifestet: Om længslen efter et andet familieliv. Gyldendal 2023, 237 sider

Ingen kommentarer: