lørdag den 3. juni 2023

'Dit fravær er mørke' af Jon Kalman Stefansson

 En vild roman, der bevæger sig mellem 5 generationer. Jeg havde lidt svært ved at få hold på den og har derfor været i gang med den af flere omgange. Både en af mine kollegaer og en af mine søstre var meget begejstrede, derfor blev jeg ved, men jeg må indrømme, at den havde lidt svært ved at fange mig i starten. Men her til sidst har jeg fået mere overblik - jeg opdagede bl.a. den nyttige personliste bag i bogen - og det er en fascinerende fortælling.
Historiens navnløse fortæller, der også er ramt af hukommelsestab, skriver på romanen om fem generationer på Island, mens han prøver at få hold på sit eget liv.
Gudrid, der er bondekone og gift med Gisli, skriver en afhandling om regnormen til et anerkendt tidsskrift og kommer på den måde i kontakt med præsten Peter, hvilket ændrer hendes og kommende slægtleds liv. Nogle generationer længere fremme møder vi Skuli og Hafrun, der allerede fandt sammen som børn; samt deres to sønner Haldor og Pal. Også Haldors søn Erik, der som spæd rækkes hen over spisebordet til farmor Hafrun, fylder i romanen. Familiehemmeligheder, samspillet mellem generationer, savn, længsel og musik er nøglebegreber. Et særligt rørende øjeblik opstår, da præsten Arnljot holder begravelsestalen over Hafrun, - men der er masser af store øjeblikke i denne bog, selv om den vil lidt rigeligt meget på en gang.
Det er sikkert en fordel, hvis man kan afse tid til at læse den uden for mange pauser. Den fangede mig til sidst, men var klart lidt af en udfordring for mig.

'Dit fravær er mørke' af Jon Kalman Stefánsson. Batzer & Co 2022, 569 sider.

Ingen kommentarer: