søndag den 18. juni 2023

'Om udregning af rumfang 1" af Solvej Balle

Jeg må indrømme, at jeg var lidt skeptisk - og at jeg havde svært ved at komme i gang med denne bog. Men jeg har fået den anbefalet fra flere sider, og nu gav jeg den en chance til. Og når man først kommer ind i tankegangen, så er det en interessant roman. Præmissen er, at der er sket i brud i tiden, og romanens hovedperson Tara Selter har ved bogens begyndelse allerede gennemlevet d. 18. november mange gange. Hver aften, når hun går i seng forventer hun ikke længere at vågne op til d. 19. november. Selv om hun husker alle sine 18. november dage, så starter alle andre mennesker omkring hende op på dagen igen, som om de levede den for første gang. Og mens andre ikke ældes og stadig husker d. 17. november som var det i går, så ændrer Tara sig og mister rodfæste i sit liv, mens hun forgæves forsøger at finde ud af, hvad der er sket, og hvordan hun kan komme tilbage til det normale. Som læser kan man ikke lade være med at spørge sig selv, hvem det egentlig er der er fanget i tiden; Tara eller alle andre?
Solvej Balle vandt Nordisk Råds Litteraturpris for romanen i 2022.

'Om udregning af rumfang 1' af Solvej Balle. Pelagraf 2020, 160 sider

Ingen kommentarer: