torsdag den 13. maj 2021

'Mørket' af Ragnar Jónasson

Første bind i trilogien om politikommisæren Hulda Hermannsdottír bryder med den kronologiske orden og starter med afslutningen af Huldas karriere. Den 64 årige politikommisær er i gang med at efterforske en trafikulykke, da hendes chef beder hende om at gå tidligt på pension. Yngre kræfter står på spring, der er ikke længere plads til Hulda blandt efterforskerne. Som en lille gestus får hun lov til at se på en uopklaret sag i et par uger inden hun skal forlade sit kontor.
Hulda vælger sagen om en ung kvindelig russisk asylansøger, som for et års tid siden blev fundet død i en lille vig uden for Reykjavik. Hulda tror ikke på teorien om selvmord, og hun kommer hurtigt tættere på sandheden; måske kommer hun endda for tæt på...
Det er en krimi, der også giver plads til antydninger omkring, hvad der tidligere er sket i Huldas liv og på den måde lægger op til en fortsættelse, hvor man får mere at vide. Romanen er af The Times kåret til en af de 100 bedste krimier, der er kommet siden 1945. Jeg har ikke læst nok krimier til, at jeg kan udtale mig om det, men jeg må indrømme at bogens slutning efterlod mig med en ret frustreret følelse. Ingen spoilers her, - men læs og døm selv!

'Mørket' af Ragnar Jónasson, Gads Forlag 2021, 322 sider.

Ingen kommentarer: