søndag den 9. juni 2024

'Det ustyrlige klima' af Ole Humlum

Vi har haft besøg af Ole Humlum på biblioteket i Nykøbing. Selv om jeg ikke hørte foredraget, så gjorde det mig nysgerrig på ham. En af mine kollegaer gav udtryk for, at han ikke var en person, man burde invitere, og selv om en af foredragets arrangører straks forsvarede valget af Ole Humlum, så provokerede det mig og gjorde mig nysgerrig.
I denne - lidt ældre udgivelse - stiller Ole Humlum kritiske spørgsmål til klimaforskningen, som han argumenterer for har bevæget sig i en uvidenskabelig og ensidig retning. Fx diskuteres sammenhængen mellem CO2 indholdet i atmosfæren og temperaturstigningerne på kloden, ligesom der gives et historisk perspektiv på klodens klimaforandringer. Interessant og spændende læsning, men det undrer og irriterer mig lidt at der ikke er en litteraturliste eller et noteapparat, når nu forfatteren lægger så stor vægt på at være kildekritisk og videnskabelig.
Ole Humlum er professor i fysisk geografi på Oslos Universitet.

'Det ustyrlige klima: eksperternes vej f4ra forskere itl flagellanter' Af Ole Humlum. Trykkefrihedsselskabets Bibliotek 2010, 181 sider

Ingen kommentarer: