lørdag den 20. september 2008

'Træer sår sig selv' af Iselin C. Hermann

Selv om jeg ellers er ved at være lidt træt af barndomshistorier fra 50'erne/60'erne, så er denne nu en af de gode af slagsen. Hovedpersonen er den femårige pige, der tilbringer sommeren hos bedsteforældrene på deres gård i Nordsjælland, mens forældrene er rejst væk på en lang ferie. Hun beskriver hverdagssituationerne så levende, at man næsten kan mærke lugten og i hvertfald følelsen.. Måske var der netop i denne barndomsbeskrivelse ekstra mange ting jeg kunne genkende. Også i min familie findes Gården; det eventyrrige vi rejste på ferie til for mange år siden. Også min morfar var konservativ på den gode måde; og vild med heste og ridning. Og i køkkenet stod Tante, der startede i huset hos mine tipoldeforældre, så langt tilbage at det var umuligt at forestille sig... Kort sagt; der var mange ting jeg kunne nikke genkendende til, selv om min barndoms ferieparadis tidsmæssigt befandt sig i 70'erne.

Ingen kommentarer: