lørdag den 20. september 2014

'Yahya Hassan' af Yahya Hassan

En af sidste års mest omtalte udgivelser. Ja, jeg ved ikke om man kan kalde denne bog for en digtsamling. Den er mere som et langt rablende stykke tekst, som et skrig; skrevet med store bogstaver hele vejen igennem. Egentligt havde jeg fravalgt den efter de første 5 sider for et stykke tid siden. Så faldt jeg over den igen, hos en veninde, hvor jeg skulle overnatte og ikke havde fået nok læsestof med. Og ja, det er ikke lige min favoritlitteratur. Emmende af trøstesløshed, håbløshed, overgreb og svigt, vold for alle pengene. Det slangsprog der især præger sidste halvdel af bogen bliver også trættende i længden. Men ud over det, så gør den jo alligevel noget, som meget god litteratur også gør: Sætter fokus på et alvorligt samfundsproblem.

'Yahya Hassan' af Yahya Hassan. Gyldendal 2013, 169 sider.

Ingen kommentarer: