søndag den 20. marts 2011

'Morgen i Jenin' af Susan Abulhawa

Denne beretning fra Palæstina, der med udgangspunkt i de fordrevne palæstinensere fotæller om et helt folks smerte, er en stærk fortælling om tab. Ikke bare tab af jord, land og tilhørsforhold, men om det at miste alt hvad man holder af.
Vi følger hovedpersonen Amal, der bliver født i en flygtningelejr i Jenin. Gennem hende får vi historien om de fordrevne forældre, den håbløse kamp mod overmagten, livet i en flygtningelejr, hvor ingen ved, hvad morgendagen vil bringe. En af Amals brødre forsvandt under fordrivelsen, han vokser siden op i Israel som jøden David. Den anden bror Josif går ind i modstandskampen.
Romanen kan læses som en analyse af, hvad det gør ved mennesker at blive frataget alt. Kan man klare at miste alle dem man elsker og stadig forblive et menneske? Den er skrevet som en blanding mellem en slægtsroman og en erindringsroman, hvilket får nogle af beskrivelserne - erindringerne? - til at stå knivskarpe, mens selve romankunsten nok kunne have været større. - Men stadig en anbefalelsesværdig barsk bog.

'Morgen i Jenin' af Susan Abulhawa. Gyldendal 2010, 379 sider.

3 kommentarer:

Bogstavsamleren.dk sagde ...

Tak for den anbefaling. Jeg har fundet bogen på engelsk, og nu er jeg da sikker på jeg skal se at komme igang :-)

Dorte Tissot Hansen sagde ...

God fornøjelse med den!

Bjarke Kirkegaard Nielsen sagde ...

den tror jeg da også lige, jeg skal have fundet.