torsdag den 8. april 2010

'Usynlig' af Paul Auster

Jeg var ellers i gang med et par andre bøger, men da jeg fik begyndt på Paul Austers nyeste måtte jeg bare læse den færdig!
Jeg har vist før luftet min begejstring for Paul Auster, og denne hører efter min mening til blandt hans bedste bøger.
Vi følger den unge litteraturstuderende Adam Walker gennem året 1967, der bliver et skelsættende år for ham. Først igennem foråret, hvor han møder Rudolf Born - en tilsyneladende rig velgører - der dog viser sig at være en ret uberegnelig type. Så sommeren, der byder på en usædvanlig erotisk besættelse. Til sidst nogle efterårsdage i Paris med med et voksende behov for hævn... Der stilles spørgsmålstegn ved Adams version af begivenhedernes gang og romanen viser sig at være en roman i romanen, hvilket ikke gør den mindre interessant. Så skal jeg vist ikke afsløre mere, en af de store fornøjelser ved Austers bøger er jo netop at lade sig overraske af de uventede begivenheder, det smukke sprog og forfatterens leg med fiktion og virkelighed.

3 kommentarer:

conny sagde ...

Uh, Paul Auster er svær, synes jeg. Jeg kender kun New York-trilogien - eller noget af New York-trilogien. Han har endnu ikke fanget mig, men jeg har jo læst så mange gode anmeldelser af hans bøger.

Dorte Tissot Hansen sagde ...

Jeg var heller ikke så vild med New York-trilogien, men prøv med 'Illusionernes bog', den er fantastisk!

conny sagde ...

Jeg må foreslå ham i min læseklub - vi har prøvet konen, og hun var også lidt svær (Det jeg elskede).
Nu har du så givet mig hele to titler af Auster - de er noteret.