onsdag den 25. juli 2018

'De ansatte' af Olga Ravn

Jeg er nok sådan en læser der gerne på en nem måde lader mig underholde; lever mig ind i en handling og lader mig flyde med. Derfor var det ikke helt let for mig at komme i gang med denne roman, for den kræver noget helt andet af sin læser, selv om den også sætter mange tanker i gang.
Romanen består af en række vidnesbyrd fra en række mennesker og menneskelignende, der befinder sig på det sekstusinde skib ude i rummet et sted. Disse mennesker og menneskelignende fortæller om deres arbejdsopgaver; de genstande, som de skal tage sig af, men også om oplevelser i kantinen, følelser, erindringer og relationer.
Det hele er lidt kafkask, på den måde, at det er svært for læseren at gennemskue, hvad det hele egentlig går ud på. Man fornemmer at de oprørske vidnesbyrd bliver flere og flere, og at der på den måde er en vis handling. Udvalget, der er i gang med at undersøge de ansatte, anbefaler til sidst at hele skibet termineres.
Jeg kommer både til at fundere over det at være menneske og over det at være ansat. Hvilket forhold man har til sit job og hvordan man forholder sig til det at være menneske, - hvis man overhovedet forholder sig til det? - Meget interessant!
Så hvis du er til ny eksperimenterende dansk skønlitteratur, så kan jeg varmt anbefale denne bog. - Hvis ikke - så findes der heldigvis en hel masse andre gode bøger derude!

'De ansatte' af Olga Ravn. Gyldendal 2018, 134 sider.

Ingen kommentarer: