mandag den 25. marts 2019

'Aldrig kun til pynt: et søstermanifest' af Anja Leighton

Jeg må indrømme, at jeg blev lidt chokeret over denne bog. Den beskriver en kultur, som jeg overhovedet ikke kan genkende fra min egen gymnasietid. Er så meget virkelig ændret siden starten af 1990'erne? Heller ikke mine sønner synes at kunne genkende den kultur fra deres gymnasium, men de havde godt hørt, at det foregik andre steder.
Anja beskriver en gymnasiekultur, hvor store grupper af 3g drenge udvælger 1g piger til deltagelse i fester. Udelukkende baseret på deres udseende, og hvor pigerne bliver udsat for diverse ydmygelser.
Det er en enormt vigtig bog. Om hvordan man opfører sig overfor andre mennesker. Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at vi som voksne ikke kan gribe ind og stoppe sådan en syg kultur. Hvor overgreb og sexistisk behandling af helt unge piger åbenbart er en helt naturlig ting.
Sprogligt kunne den måske have været redigeret skarpere, men det ændrer ikke på, at det er en vigtig udgivelse.

'Aldrig kun til pynt: et søstermanifest' af Anja Leighton. Politikens Forlag 2018, 183 sider.

Ingen kommentarer: