søndag den 21. april 2013

'Zornig - vrede er mit mellemnavn' af Lisbeth Zornig Andersen

I min jagt på en bog at sammenligne 'Sommerbarn' af Kirsten Myers med kom jeg til at tænke på denne. Tog den med hjem og læste den. Lisbeth Zornigs beretning om en barndom i Underdanmark i 1970'erne og 1980'erne er barsk læsning. Mærkeligt at tænke på at jeg har været barn på samme tid som hende, men haft så fuldstændig en anderledes barndom. Lisbeth og hendes tre store brødre lever en stor del af deres barndom sammen med deres mor og en stedfar, der både drikker, slår og det der er værre. Opmærksomhed fra tilfældige voksne er små lyspunkter, men der er også mange eksempler på svigt. Tanker: Hvad kan vi gøre for at møde disse børn, hvad kan vi i vores hverdag gøre for at gøre livet lidt lettere for et udsat barn? Hvor tit ser vi den anden vej og gør ingenting, fordi vi ikke vil blande os?

'Zornig - vrede er mit mellemnavn' af Lisbeth Zornig Andersen. Gyldendal 2011, 212 sider.

Ingen kommentarer: