lørdag den 11. september 2010

'Udflugten' af Anna Gavalda

Mit første indtryk af denne lille bog var overvejende positivt. - Okay, der var små skønhedsfejl, de fleste sandsynligvis oversættelsesfejl, og ja - lidt mange henvisninger rettet mod fransk intellektuel overklasse, - men stadigvæk; - overvejende positivt. Så kom jeg desværre til at læse en dårlig anmeldelse, og fandt derefter ikke mindre end 4 anmeldelser i danske aviser: Fra decideret dårligt til halvlunken. Måske har anmelderne ingen søskende, eller et dårligt forhold til dem?? - Så stærkt i tvivl om min egen dømmekraft kommer her alligevel mit førstehåndsindtryk:
De fire søskende Lola, Simon, Garance og Vincent stikker af fra et familiebryllup for at tilbringe et par dage sammen. De er på udgangstilladelse fra livet, som forfatteren så fint formulerer det, - og i gang med resterne fra barndommens bord. De mindes, de snakker og er sammen. Det handler om søskendekærlighed og sammenhold, om det der er svært, og om det der bærer igennem på trods af alle forskelligheder.
Det er en fin lille bog, tankevækkende, livsbekræftende og vemodig, - og samtidig bestemt ikke uden humor.
Hvor jeg glædes over mine egne søstre og over vores 'søstredage'. - Gid den tradition må bestå. Søstre læs denne bog!

'Udflugten' af Anna Gavalda. Forlaget Per Kofod 2010, 161 sider

Ingen kommentarer: