fredag den 10. juli 2009

'En halv gul sol' af Chimamanda Ngozi Adichie

Denne bog har jeg haft lyst til at læse, siden jeg hørte min kollega Finn Egelund præsentere den på en bogcafé for 1½ år siden. Og jeg kan roligt videregive hans anbefaling; den er en af de rigtig gode!
Det er en stor fortælling om krig og kærlighed. I centrum står tvillingesøstrene Olanna og Kainene, der tilhører Nigerias overklasse. De er forskellige både af sind og udseende og vælger forskellige livsbaner. Kainene driver sin fars forretningsimperium videre, mens Olanna bruger sin universitetsuddannelse på at undervise. Vi er i 1960'erne, hvor de intellektuelle blandt igboerne (et af tre folkeslag i Nigeria) drømmer om en selvstændig stat Biafra. Da borgerkrigen er en realitet vendes der op og ned på alt. Virkeligheden er rå og barsk; den første begejstring afløses af hungersnød, bomber og overfald. - Men det handler ikke kun om krig; personskildringerne er fine og de indbyrdes magtforhold, der konstant rykker sig rigtig godt beskrevet. Kort sagt så er det en fortælling, der bringer menneskeskæbner helt ind under huden; en historie man ikke glemmer lige med det samme!

1 kommentar:

conny sagde ...

Det glæder mig at læse (endnu) en meget positiv anmeldelse af denne bog, som jeg har nærmet mig med lidt skepsis. Den er næste bog i min læseklub, og jeg har mange fordomme over for bøger, der ikke stammer fra Danmark, England eller USA. Jeg glæder mig til at få gjort endnu en fordom til skamme!