lørdag den 28. november 2020

'Paradis først' af Kristina Stoltz

Efter 20 års adskillelse mødes Kristina og Marlon i USA. Han har inviteret hende til sit bryllup med Skylar, og hun beslutter sig for at tage afsted, selv om brylluppet bliver udskudt. Danske Kristina og afroamerikanske Marlon mødte hinanden som helt unge, de blev kærester og giftede sig, - men det er alt sammen så længe siden nu. Tilbage i USA husker Kristina tilbage på dagene med Marlon; hun erindrer skiftevis i jeg-form og i tredjeperson, og skifter løbende mellem nutiden og fortiden. På den måde gives et fint omend en smule usammenhængende billede af det kærlighedsforhold, Kristina husker. Som om hun indimellem forsøger at huske objektivt, men alligevel ikke kan lade være med at blive personlig. - På den måde bliver bogen mere en fortælling om at erindre end om at elske. Velskrevet, men en lidt kaotisk stil, som man lige skal vænne sig til.
Jeg er glad for at jeg i Tissot & Koch hørte min søster interviewe Kristina Stoltz om romanen, inden jeg læste den. Det gjorde den lettere at komme ind i.

'Paradis først' af Kristina Stoltz. Gutkind 2020, 169 sider

Ingen kommentarer: