lørdag den 21. november 2020

'Mit arbejde' af Olga Ravn

I denne roman udforsker Olga Ravn de store forandringer i krop - og især sjæl, som moderskabet bringer med sig. Det at miste sig selv, at føle sig alene, at kæmpe med faderen om barnet, at insistere på moderrollen, at finde sig selv som mor overfor barnet, at finde sig selv som mor i forholdet til den far der nu er far; og overveje hvordan de to roller bedst muligt supplerer hinanden, er bare nogle af de overvejelser forfatteren kommer ind på.
Det er en stærk udgivelse, der kombinerer lyrik, prosa, journaler og breve. Bogens hovedperson er skiftevis jeg-fortælleren og hendes opfundne dobbeltgænger Anna. At bruge Anna som stand-in, giver jeg-fortælleren en tiltrængt distance og mulighed for at betragte sig selv udefra. 
Romanen indeholder nogle meget skarpe og genkendelige betragtninger. Selv om det er længe siden jeg selv blev mor, så vender de dage stærkt tilbage; usikkerheden, det at man alligevel klarer det, som man ikke tror, at man kan klare, den store træthed og det angstfyldte kærlighedsforhold til barnet, - børnene i mit tilfælde. - Fin tankevækkende roman
Der er kommet en del stærke bøger om moderskabet i de sidste par år; fx af Dy Plambeck og Cecilie Lind.

'Mit arbejde' af Olga Ravn. Gyldendal 2020, 429 sider.

Ingen kommentarer: