tirsdag den 16. juli 2019

'Arvestålet' af Sigurd Hoel

Faldt over denne blandt de romaner, som jeg har arvet efter min mor. Havde aldrig læst noget af Sigurd Hoel (1890-1960), ja faktisk har jeg aldrig rigtig hørt om ham. Ifølge forskellige internetsider var han en af sin generations betydelige norske forfattere.
Denne roman er sat i en historisk ramme og foregår i Norge i starten af 1800-tallet. En ung karl, der arbejder for præsten er omsværmet af pigerne og forstår ikke rigtig kunsten at sige nej, selv om der er én hjemme i det sogn han kommer fra, som han holder af på en særlig måde. Hendes far er dog imod deres forbindelse og den unge mand må nu tjene en masse penge, så han kan bevise sit værd og købe en gård af passende størrelse.
Det lyder måske lidt Morten Korch agtigt, - men det er det nu alligevel ikke helt. Romanen er langt mere socialrealistisk og psykologisk i sin form. - Og hele tiden lurer den mulige tragedie.
Jeg blev indfanget af miljøet, som jeg nok har en lille svaghed for, - men også af personerne og deres indbyrdes relationer.

'Arvestålet' af Sigurd Hoel. Gyldendals Tranebøger 1963, 181 sider. (Først udkommet på dansk i 1942)

Ingen kommentarer: