onsdag den 17. juli 2019

'Hungerhjerte' af Karen Fastrup

På Litteratursidens temadag i foråret havde jeg fornøjelsen af at høre Karen Fastrup. På Guldborgsund-bibliotekerne deltager vi desuden i øjeblikket i projektet "Det Åbne Værk", - der handler om at læse og skrive notater i romanen 'Hungerhjerte', - hvilket jeg nu har gjort.
- Det var både sjovt og lidt udfordrende at skulle skrive notater og refleksioner ned i bogen undervejs, imens jeg læste. Jeg er ikke vant til at skrive i de bøger, jeg læser.
Men til selve bogen, som er en barsk men velskrevet fortælling om psykisk sygdom. Romanen indledes med Karens indlæggelse på psykiatrisk afdeling. I tilbageblik både til barndommen men også til tiden lige op til indlæggelsen, følger vi Karen, - og leder måske ubevidst hele tiden efter grunde og forklaringer på, hvorfor det gik, som det gjorde. Men lidt efter lidt kommer man bare mere og mere ind i Karens univers og verden, - og følger hendes kamp for at blive rask igen. Alting slutter ikke med sygdommen. Sygdommen er en del af hverdagen på et givent tidspunkt i Karens liv, - men skal ikke nødvendigvis blive ved med at være det. Det giver læseren et håb, som er befriende at have med sig efter endt læsning.

'Hungerhjerte' af Karen Fastrup. Gyldendal 2018, 280 sider.

Ingen kommentarer: