søndag den 24. oktober 2010

'Slip mig aldrig' af Kazuo Ishiguro

Kath, der fortæller historien, ser tilbage på sin barndom, som hun tilbragte på Hailsham, der beskrives som en slags kostskole/børnehjem. Kath er plejer, hun kører rundt og tager sig af donorer. Forholdet til vennerne; den lidt specielle Tommy, som hun vel elskede og den dominerende veninde Ruth er i centrum i barndomserindringerne. Børnene går i skole, de skal være kreative, men hvorfor? Hvad er meningen med livet? For børnene på Hailsham er meningen ligetil men uhyggelig. De er frembragt for at fungere som donorer for mennesker i den virkelige verden. Efter et vis antal donationer er det slut.. Ikke at de dør; kun et levende "rigtigt" menneske kan dø, nej de "afslutter"
Alligevel er det en i høj grad menneskelig historie, vi her præsenteres for. Velskrevet og foruroligende. Den tager fat på noget helt centralt; hvad er det at være et menneske?
Gennem hele handlingen synes jeg, at man venter på noget; et oprør, en reaktion, et modtræk, en "vi-finder-os-ikke-i-det" reaktion. For hvorfor finder de sig i deres skæbne? Fordi de er opdraget til det? - Eller? - Det glæder jeg mig til at diskutere med læsekredsen næste mandag.

'Slip mig aldrig' af Kazuo Ishiguro. Gyldendal 2005, 287 sider.

Ingen kommentarer: