onsdag den 15. november 2023

'At skille sig af med en kat: hvad jeg taler om, når jeg taler om min far' af Haruki Murakami

Fint illustreret lille bog, der både handler om katte og fædre. Forfatteren tager udgangspunkt i en enkelt begivenhed i barndommen, hvor far og søn cykler til stranden med en kat i en papkasse på bagagebæreren. Faren vil skille sig af med katten, men da de to vender hjem efter udflugten, venter katten på dem derhjemme - og får lov at blive. Langsomt og forsigtigt nærmer forfatteren sig sin far; hvem var han som menneske? Hvordan var han præget af sin tid, sin familie og den krig, som han deltog i? Og hvorfor blev forholdet mellem de to aldrig helt godt?
En lille erindringsbog, der handler om at bryde med fortiden, men alligevel have behov for at kende den og forholde sig til den.

'At skille sig af med en kat: hvad jeg taler om når jeg taler om min far' af Haruki Murakami. KLIM 2022, 91 sider.

Ingen kommentarer: