søndag den 23. juli 2023

'Alfabet' af Inger Christensen

 Meget fascinerende digtsamling. Faktisk en af dem, jeg må ønske mig og eje selv, så der er mulighed for at vende tilbage til den. Om alt det der findes og angsten for at miste det. Med fokus på jorden, planeten og vore omgivelser, særligt naturen. Skrevet i en tid, hvor angsten for atomkrig fyldte, men meget overførbar i forhold til dagens klimakrise. Lånte den af en kollega, da jeg tilstod, at jeg aldrig havde læst den. Interessant, hvilke ord Inger Christensen vælger at sætte på alfabetets bogstaver (Efter at have deltaget i en kreativ skrivning i Tissot og Kochs Boghandel i Præstø blev jeg mere bevidst om det) Fx abrikostræer for A, og under D: duerne, drømmerne, dukkerne, dræberne, dagene, døden, digtene.  
Anbefaling herfra!

'Alfabet' af Inger Christensen. Gyldendal 1981, 80 sider.

Ingen kommentarer: