tirsdag den 16. februar 2010

'Mange sære ting for' af Svend Åge Madsen

I denne roman optræder så mange forskellige personer, at jeg vil afstå fra et forsøg på at beskrive sammenhængen mellem dem. I Århus mødes disse personer fra hele verden efter at den kendte atronom Adam D'Eden er blevet spidet på byens domkirketårn. Adam arbejdede sammen med et par andre forskere på et projekt med optagelser fra to såkaldte spejlplaneter, der viser hvad der skete på jorden for 2000 år siden. Afsløringen af sandheden om Jesus' liv, som det var i virkeligheden, er temaet, der sætter gang i de forskellige intriger, og der sker et par mord mere i løbet af fortællingen.
For mig blev bogen aldrig helt interessant, sikkert fordi jeg ikke helt købte idéen om spejlplaneter. Den er lidt tung og der er mange personer at navigere rundt mellem. Til gengæld fik vi en rigtig interessant diskussion om begrebet meningsfri/meningsfuld i forhold til religionen i Romanklubben. For måske er det sådan at vi efter en tid stærkt præget at ateisme, nu i højere grad selv kan vælge om vi vil tro; at vi er frie til at have vores religiøse meninger...?

2 kommentarer:

Erik Vinzent Baron de la Croix Linow sagde ...

Hej Dorthe

God litteratur blog du har. Det er dog utroligt, hvor meget du formår at læse. Jeg har været inde på (en del)andre litteratur-bloggeres sider. Det er ret imponerende må jeg sige, hvor meget visse folk får læst.

Jeg overværede lidt af en samtale Sv. Aa. Madsen havde med en interviewer på Bogmessen i Forum i nov. Madsen sagde, at han efter at have givet bogen den titel, faktisk kom i tvivl om, hvorvidt den ringede hos folk. Det gør den åbenbart hovedsagelig ikke. Det fulde citat er fra Prædikerens bog i GT, og lyder ca. sådan: Gud har skabt mennesker som de bør være, men de har så mange sære ting for! - kan hænde det er selvfølgeligt for de fleste alligevel?

Måske du vil plotte min nye litteratur blog på din linkside, jeg sætter din på min blog:
http://litteratur-oplevelser.blogspot.com/

Hej Erik

Dorte Tissot Hansen sagde ...

Hej Erik
God pointe det med titlen. Vi forbandt det ikke umiddelbart med et GT citat i vores diskussion i Romanklubben, men det er jo oplagt.