søndag den 30. januar 2022

'Kvinde kend din historie' af Gry Jexen

De fleste af de bøger jeg læser er lånt på biblioteket. Efterfølgende sker det, at jeg ønsker mig nogle af de bøger jeg har læst - eller bare køber dem. Sådan en bog er denne: En man bare må eje. Bogen portrætterer 50 kvinder fra danmarkshistorien, der på hver deres måde brød med datidens normer og gjorde tingene på deres egen måde. De fleste af dem er ukendte i den almene historie, der jo tidligere altid var skrevet af mænd, om mænd og for mænd. Her kan man læse om Danmarks første kvindelige akademiker og læge Nielsine Nielsen, geofysiker Inge Lehmann, cykelrytter Susanne Lindberg, luftakrobat og stuntkvinde Emilie Sannom og mange andre spændende personligheder, som de færreste kender til.
Som kvinde i dag er der meget, vi tager for givet, og det er svært at forstå, at kvinder for bare 150 år siden levede i en totalt anderledes verden. En verden hvor man som kvinde ikke havde adgang til offentlige gymnasier for ikke at tale om universiteter. Hvor man ikke fik lov at dyrke sport, ikke havde stemmeret og ingen rettigheder hverken økonomisk eller demokratisk.
Kan ikke lade være med at tænke på min oldemor, der var præstedatter fra Sydsjælland, gik i lære som glarmester og senere blev uddannet sygeplejerske og arbejdede på Frederiks Hospital og senere på det nye Rigshospital i København. Respekt for alle foregangskvinder - og tak for denne bog, der sætter fokus på dem!

'Kvinde kend din historie' af Gry Jexen. Gyldendal 2021, 336 sider.

Ingen kommentarer: