fredag den 31. maj 2013

'Krysteren' af Werner Funder

Dansk forfatter, men handlingen er henlagt til Frankrig og er inspireret af en sand historie. Krysteren er Fred, der er arbejdsløs og fraskilt og har et meget mærkeligt forhold til kvinder. Han er bitter, har et lavt selvværd, tror det værste om de fleste af de mennesker, han møder, og så er han meget egoistisk og har en dårlig indføling med andre mennesker. Han forelsker sig i en kinesisk kvinde, der sidder i supermarkedets kasse. Men hans forsøg på at nærme sig hende afbrydes og forstyrres af en gammel skolekammerat, der opsøger ham efter mange års tavshed. Det viser sig at skolekammeraten har flere skjulte hensigter og snart rodes Fred ud i situationer, som han hverken kan overskue eller takle.
Jeg har det svært med sådan en bog, hvor hovedpersonen er så gennemført usympatisk. Der er intet formildende eller forsonende i beskrivelsen af Fred, hvilket gør det svært for læseren at finde noget at holde sig til i historien, ud over forfatterens tydelige forargelse over sin egen hovedperson.

'Krysteren' af Werner Funder. Mellemgaard 2013, 283 sider.

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Synd at Fred ikke møder mere forståelse, da han som så mange andre ikke har tillid til sine følelser, og derfor nemt flyttes på af andre.
1. "Jeg troede jeg kunne læse en rød tråd vævet ind i historien til at starte med, og en kryster i samtlige af figurerne i bogen - men den holdt ikke. Jeg tror ikke på den med menneskelige tabere - selv om formuleringen er rigtig god. Måske har vi alle sammen alle krysterens dårlige sider i os - uden at skyggesiderne nogen sinde viser sig. Men du viser dem fint frem, (ikke ironisk eller sarkastisk), i din bog. Nej! Man skal hænge andre ud, fordi man ikke kan lide dem! Du har mange fine psykologiske budskaber, også her som kommentar og i Krysteren. Jeg har ikke nænnet at strege i bogen, men har noteret mig eksistentielle konklusioner og budskaber fra bogen. Tak igen, for meget fin dybde og visdom i bogen."

2. "Krysteren! Jeg blev meget overrasket over, at du skriver så meget anderledes end i dine tidligere bøger. Men hold da op! Den er god, måske den jeg bedst kan lide og jeg er så glad for at have læst den som rigtig bog og ikke forsøgte at gå i gang med den som e-bog. Jeg synes dit sprog er meget mere flydende og let end i Nettet, men efterlader stadig den der murren i maven af protest eller tristhed "sådan bør det ikke være" følelse. En god og robust læseoplevelse, tak for den!!"