tirsdag den 21. juni 2011

'Tilfældets gud' af Kirsten Thorup

Ana er en karrierekvinde med stress, der bliver sendt på ferie af sin coach. I Gambia møder hun på stranden pigen Mariama, som hun af uvisse årsager føler, at hun må hjælpe. Tilbage i Danmark går jobbet helt i hårdknude og Ana er besat om tanken om Mariama, som hun absolut må redde fra et liv i fattigdom.
Vil hun købe sig aflad; eller betydning i verden? Det er lidt uklart; i hvert fald går hun langt over sine egne grænser og også andres. Hun finder sig i en utrolig arogant behandling og i at blive udnyttet på det groveste.
Jeg må indrømme, at jeg har meget svært ved at forstå Ana. Hvad er hun for et menneske? Jeg føler ikke at jeg kommer bagom skabelonen, og hendes reaktioner virker groteske. Temaet "den rige europæer, der gerne vil hjælpe, men ikke helt ved hvordan" er tidligere taget op - og efter min mening mere vellykket - i  Kirsten Hammanns roman 'En dråbe i havet'.

'Tilfældets gud' af Kirsten Thorup. Gyldendal 2011, 315 sider.

Ingen kommentarer: