mandag den 13. juni 2011

'Sommeren uden mænd' af Siri Hustvedt

Digteren Mia er blevet forladt af sin mand Boris. - Dvs han har meddelt hende, at han vil holde en Pause (Læs: pause med yngre kvinde) Mia tilbringer sommeren hos sin mor i Bonden, en lille by ude på landet. Her skal hun holde et sommerkursus i at skrive for syv teenagepiger, og bliver involveret i deres indbyrdes konflikter. Desuden tilbringer hun tid sammen med sin mor og dennes aldrende veninder. Samt med den unge nabokone, der har to små børn og en uengageret mand..
Sammenfattende kan man sige at Mia er en kvinde, der står midt i livet og betragter og funderer over de forskellige udfordringer, der møder kvinder på alle trin gennem livet. Det kommer der en udemærket bog ud af, men..
- Jeg synes stadig, at 'Det jeg elskede' er den bedste bog, Siri Hustvedt har skrevet. I denne nye roman er der optræk til noget rigtig godt, men vi når aldrig helt i mål. Der kunne være blevet et mere personligt drama ud af mobningen mellem teenagepigerne, eller et tættere bånd mellem mor og datter... Med udgangspunkt i "Det jeg elskede" ventede jeg hele tiden på, at der skulle ske noget særligt, - og det gjorde der bare ikke. Forfatterens feministiske betragtninger er sådan set gode nok, men virker alligevel lidt malplacerede. - Nå, måske blev jeg bare lidt skuffet over, at den ikke helt levede op til det, jeg havde håbet på.
Når det er sagt, så er det set i bagspejlet nu alligevel en god bog. Mangler bare lige det sidste twist...

'Sommeren uden mænd' af Siri Hustvedt. Forlaget Per Kofod 2011, 221 sider

Ingen kommentarer: