tirsdag den 24. januar 2023

'Livets omkostninger' af Deborah Levy

 Jeg havde ikke læst ret meget af denne lille fine bog, før jeg blev ramt af de fine og rammende formuleringer og betragtninger. Fx.: "Det havde end ikke strejfet ham, at hun muligvis ikke betragtede sig selv som biperson og ham som hovedperson" - og: "Når man hiver tapetet af eventyret om Familiens Hjem, hvor mandens og børnenes lykke og velbefindende altid har haft førsteprioritet, vil man bagved finde en uelsket, forsømt og udmattet kvinde, der aldrig har fået nogen tak" Nogle gange rammer en sætning som den sidste her mig lige i maven og tager pusten fra mig. Det er svært at forklare hvorfor. Umiddelbart føler jeg mig hverken uelsket eller forsømt - om end ind imellem lidt udmattet. I hvert fald har man jo ikke lyst til at føle sig uelsket og forsømt. Der er noget offer-agtigt over det, som er ubehageligt. Og sådan sætter denne biografi flere steder en finger på et ømt punkt og trykker til. Forfatteren Deborah Levy - som jeg i øvrigt ikke har læst noget andet af - beskriver sit liv i en periode, hvor hun lige en blevet skilt. Hun sidder i et havehus hos en bekendt og skriver. Absolut læseværdig lille biografi.

'Livets omkostninger' af Deborah Levy. Forlaget Vinter 2022, 153 sider.

Ingen kommentarer: