torsdag den 10. februar 2011

'Ashenden eller den britiske agent' af W. Somerset Maugham

Agentroman fra 1. Verdenskrig; - Det lader til at været blevet et helt tema i min læsning det sidste stykke tid: 1. Verdenskrig. På omslaget står der "alle agentromaners fader" og denne må vel nærmest betegnes som en klassiker. Bogen består af en række fortællinger, der faktisk kan læses som noveller. Vi får ikke meget at vide om hovedpersonens personlige baggrund, fokus er lagt på spionverdenen. Det er en ublodig historie, langt fra moderne spændingsbøger og jeg synes den er mere underfundig end egentlig spændende; med fokus på at den kloge narrer den mindre kloge. Sådan lidt anekdoteagtig på den hyggelige måde.

'Ashenden eller den britiske agent' af W. Somerset Maugham. 3. udg. Rosenkilde 2010, 295 sider. Original udg. 1928

2 kommentarer:

Erik Vinzent de la Croix Linow sagde ...

Det er lang tid siden jeg har truffet nogen der har læst noget af ham. Læste bl.a. for ca. 30 år siden hans erindringer med gigantisk begejstring.

Dorte Tissot Hansen sagde ...

Den blev anbefalet på en temadag 'Sæsonens bøger 2010', som jeg deltog i i efteråret, ellers var jeg nok heller ikke faldet over den.