tirsdag den 19. oktober 2010

'Løgneren' af Martin A. Hansen

Læreren på Sandø Johannes Vig fortæller historien om de forårsdage lige før isen bryder op, og man atter kan sejle til og fra Sandø. Hunden Pigro følger ham overalt. Forholdet til to kvinder dominerer fortællingen: Rigmor der er gift med øens matador Frederik og Annemari, der er forlovet med Oluf, men alligevel ender med at rejse bort med ingienøren. Midt blandt dem står skolelæreren; Løgneren og fortælleren. Først hen mod slutningen forstår man bogens titel, da nogle forhold viser sig at være anderledes end først antaget. Jeg fik lyst til at starte forfra igen, især fordi jeg fik strakt læsningen over lidt for lang tid. Man forstår godt at mange dansklærere gennem tiderne har kastet sig over denne klassiker, - sjovt nok ikke nogen af dem, jeg har haft.
Får mig til at tænke på hvilken magt fortælleren af en historie har. Det at kunne få sin version af sandheden til at stå ved magt..

'Løgneren' af Martin A. Hansen. Gyldendal 1961, 187 sider

2 kommentarer:

Palle sagde ...

Det er ikke blot fordi du har strakt læsningen over for lang tid.
Der er så mange lag i den bog. Jeg kendte en ældre dame som læste den hver påske i mange år. Selv har jeg læst den flere gange, dog ikke hver påske ;-)

Dorte Tissot Hansen sagde ...

Det er en af de bøger jeg også vil vende tilbage til, det er helt sikkert.