mandag den 27. april 2009

'Tvillingehistorier' af Poul Henckel

Sådan en titel fanger automatisk blikket, når man selv har tvillinger, så den måtte med hjem fra biblioteket. Måske er jeg uretfærdig, men jeg har svært ved at se, hvem jeg skulle kunne anbefale den til. Bogen består af to historier, der begge handler om tvillinger. I den første handler det om Jacob og Hakon, der er blevet forbyttede, men finder hinanden igen. Den sidste historie har en mand med tvillingesønner som hovedperson. Historierne som sådan er ganske banale og lidt ugebladsagtige, - lette at gå til, lette at forstå. Befolket med mennesker, der alle er gode, når det kommer til stykket... Lidt ala kostskoleromaner fra 1950'erne, bare uden den sødme og duft fra gamle dage, som der kan være over de gamle bøger, hvor man som læser finder sig i lidt mere, pga. den tid de er skrevet ind i. Det værste her er sproget. Intet overlades til læserens fantasi, alt udpensles og forklares for os i en højst moraliserende - måske lidt naiv? - tone. Jeg plejer ellers ikke at være så kritisk, men her står selv jeg af.
Forfatterens hjemmeside kan besøges på http://www.eboghenckel.dk/.

'Tvillingehistorier' af Poul Henckel. Queenswood 2008, 187 sider

Ingen kommentarer: