lørdag den 2. august 2008

'Kærlighedens historie' af Nicole Krauss

Helt aldeles fantastisk dejlig bog, stor læseoplevelse!
I starten kan den godt virke lidt tung; den indleder med at følge en gammel ensom mand i New York, og første gang jeg havde fat i den kom jeg ikke rigtig i gang. Men takket være en kollegas anbefaling på Læs den fordi tog jeg den op igen. - Og det kan absolut anbefales. Snart væves den gamle Leo Gurskijs historie sammen med pigen Almas; det hele sker med udgangspunkt i en bog som Leo skrev for snart 60 år siden, men som han troede gik tabt. Alma er opkaldt efter pigen i bogen og således efter Leos ungdomselskede.
Leo er ensom, bruger meget af sin tid på at følge med i sin søn Isaks liv; en søn, der ikke ved at han eksisterer. Alma savner sin afdøde far og vil gerne finde en ny mand til sin mor.... Som læser følger man de to hovedpersoner og ved hele tiden mere end dem; håber hele tiden at de vil nå en afklaring af de gåder de forsøger at løse...
En af de bedste bøger jeg har læst i år; jeg må lave en liste sidst på året :-)

Ingen kommentarer: