mandag den 10. august 2009

'Jeg forbander tidens flod' af Per Petterson

Den tredje bog i Pettersons trilogi om drengen Arvid, der er blevet en voksen mand på 37 år, der er midt i en skilsmisse. Hans mor har netop fået besked om at hun lider af alvorlig sygdom. Hun rejser til barndomslandet Danmark og Arvid følger efter hende. I sommerhuset i Nordjylland tænker han tilbage på sin ungdomskærlighed, sit ungdomsliv, sin fascination af kommunismen..
Med fare for at blive betragtet som totalt ulitterær, bliver jeg nødt til at indrømme at jeg ikke melder mig i koret af begejstrede fans... - Jo sproget er godt, og der er nogle interessante betragtninger ind imellem, men alt i alt synes jeg, at den er lidt kedelig. Arvid virker ikke som en specielt spændende person.. - Måske er min opfattelse også farvet af at jeg i øjeblikket hører Lars Saabye Christensens 'Halvbroderen' på lydbog; også omhandlende en barndom i Oslo, men med noget mere kød på..

Ingen kommentarer: