tirsdag den 10. juni 2008

'Yacoubians hus' af Alaa Al-Aswany

Denne velskrevne roman om det moderne Kairo kommer omkring mange menneskeskæbner; alle har på en eller anden måde tilknytning til Yacoubians hus, et stort hus i Kairo, der rummer en del store lejligheder, samt nogle mindre på taget. Der er den unge mand Taha, der udvikler sig til muslimsk fundamentalist, hans tidligere kæreste Busayna, der kæmper for at bevare sin selvrespekt og genfinde kærligheden, bøssen Hatim, der ligeledes kæmper med kærligheden - og en del andre...
Forfatteren formår at være solidarisk med de mange mennesketyper uden at udråbe nogen til skurke. Romanen giver derfor et meget broget og nuanceret billede af en verden, der vel er ukendt for de fleste af os. Kort sagt: En god læseoplevelse!

2 kommentarer:

JALO sagde ...

Hej Dorte
Jeg fandt lige din blog gennem bøger skal læses... på Facebook og har kigget på den. Jeg synes da ikke du er for personlig. En lektør er næsten støvsuget for det personlige, men når man skal anbefale bøger til andre, så vil de som regel meget gerne vide hvad man selv synes om bogen. Som bibliotekar får jeg ofte spurgt "har du selv læst den?" når jeg hjælper en låner med at finde en god bog.
Så, de fleste vil meget gerne at man ikke kun er professionel men en rar person man kan dele læse smag og oplevelse med.
Jeg har selv en blog. " faktisk. En jeg skriver på om løst og fast fra min hverdag og mit arbejde og en der som din er om bøger. Men med en anden vinkel. Min bogblog er nemlig mest om bøger for børn. Om tegneserier, billedbøger, fantasy og andet jeg læser. Jeg er børnebibliotekar og synes at alle blogs handler om bøger til voksne. Det er jo meget godt. Men mon ikke der også er plads til en om bøger til børn? Har indtil videre ikke skrevet så meget endnu, men det er tanken at jeg på et tidspunkt sætter lidt mere turbo på.
Sjovest blir´det hvis der kommer kommentarer fra nogen der har læst det samme eller som læser min blog og bliver inspireret til at læse om de bøger jeg har skrevet om.
Hvad er din erfaring? Er der mange der skriver?
Hilsen en (kollega?)børnebibliotekar

Dorte Tissot Hansen sagde ...

Hej Jalo
I det halvandet år jeg har blogget er det min erfaring, at der ikke kommer ret mange kommentarer til det man skriver. På den anden side læser jeg også selv en del blogs - og kommenterer ret sjældent. Det tror jeg faktisk er meget almindeligt. Det er helt sikkert en god idé med en blog om bøger til børn, så god vind med det!