tirsdag den 23. september 2014

'Min ungdoms veninde' af Alice Munro

Noveller. Læst til læsekredsen, hvor mange ikke rigtig syntes om forfatteren. Måske fordi det er svært at holde styr på flere fortællinger af gangen i en diskussion? Personligt synes jeg, at hun skriver nogle fantastiske noveller.
I denne bog er der fokus på forskellige ting, men et hovedtema er bedrageri. I mange former. Ægteskabsbrud, bedrageriet i form af den historie man fortæller om sig selv, der ikke altid stemmer overens med virkeligheden, eller den fortælling man digter om et andet menneske. Eller næsten allerbedst i min yndlingsnovelle i denne samling; 'Billeder af is', hvor den tidligere præst bilder alle ind, at han skal til Hawai og giftes, hvilket viser sig at være løgn. Han prøver at skabe en lykkelig historie om sig selv; få sine omgivelser til at tro, at han er lykkelig, mens det i virkeligheden er noget helt andet, der fylder i hans liv.
Flere af novellerne handler om kvinder og kvinders udvikling. Om det øjeblik i livet, hvor du træffer en beslutning, der viser sig at være afgørende, selv om det måske ikke virker sådan lige på det tidspunkt..
Munros måde at skrive på sætter i det hele taget menneskelige relationer i centrum og viser på en humoristisk lidt tør måde, at ikke alt er, hvad det ser ud til at være.

D. 18. oktober læser jeg højt fra Alice Munros forfatterskab på biblioteket i Nykøbing F. Alle er velkomne!

Min ungdoms veninde' af Alice Munro. Gyldendal 1993, 178 sider.

Ingen kommentarer: