mandag den 24. marts 2014

'Phantasterne' af Hans Egede Schack

Romanen, der oprindelig kom i 1857, er nu udgivet i en ny udgave, hvor sproget følger en nudansk retskrivning. Det gør teksten noget mere læsbar end den sidste udgave, der kom i 1993.
I bogen følger vi hovedpersonen Conrad og hans to venner Christian og Thomas fra de er ca. 15-16 år og gennem deres ungdomsår. De tre drenge fantaserer om store begivenheder og bedrifter de skal udrette. Thomas forstår at bruge fantasien positivt til at sætte sig større mål for sin tilværelse, mens Christian nærmest får storhedsvanvid og ikke forstår at skille fantasi og virkelighed fra hinanden. Conrad bevæger sig et sted derimellem og forsøger at finde sin egen balance.
Ja - en roman der sætter tanker igang! Som barn levede jeg nærmest konstant i en fantasiverden, jeg så i hvert fald fantasi-muligheder overalt. Og jeg må nok inddrømme, at jeg stadig kan forfalde til fantasier, selv om det for mig virker noget mere uskyldigt, end det de herrer Christian og Conrad overgiver sig til.

'Phantasterne' af Hans Egede Schack. Jensen og Dalgaard 2014, 299 sider.

Ingen kommentarer: