mandag den 30. juli 2012

'Himlen over London' af Håkon Nesser

Leonard Vermin har ikke lang tid tilbage. Inden det er slut vil han samle en helt bestemt flok mennesker til en afskedsmiddag. I dagene op til middagen ser han tilbage på sit liv og især på nogle turbulente ungdomsår i slutningen af 60'erne, hvor fascinationen af en ung tjekkisk kvinde i høj grad styrede hans liv. Vi følger sideløbende de mennesker, der er inviteret til middagen; Leonards samleverske, hendes to børn, og en ung amerikaner. Samtidig er en ældre svensk taxachauffør igang med at lægge sidste hånd på den roman han har skrevet på hele livet. - Alle skal de mødes i London, hvor en seriemorder huserer...
Det er spændende nok, men bliver alligevel lidt for langtrukkent. Som om der er ca. 150 sider for meget. En af de bøger, hvor jeg næsten ikke kan lade være med at bladre om og læse slutningen, fordi jeg gerne lige vil vide hvordan det egentligt ender, - jeg er bare ikke tålmodig nok til at læse hele bogen for at få det at vide...

'Himlen over London' af Håkon Nesser. Modtryk 2012, 475 sider.

2 kommentarer:

Palle sagde ...

Jeg deler din opfattelse med den lille anke, at jeg synes at 150 sider af 475 tyder på en alt for lang bog. Jeg var også bag i bogen for at komme til en slutning.
Starter nu efter dine anbefalinger på 1Q84

Dorte Tissot Hansen sagde ...

God fornøjelse med Murakami, tredje del skulle komme sidst i august..