lørdag den 28. november 2009

'Englens spil' af Carlos Ruiz Zafon

Uha, det er over en måned siden jeg blev færdig med denne, jeg har bare ikke fået skrevet om den.. - Måske fordi den var lidt af en skuffelse. Jeg syntes bedre om forfatterens forrige bog 'Vindens skygge' Der er alt for mange ubesvarede spørgsmål i denne bog, det hænger ikke rigtig sammen. Uden at afsløre for meget, så venter og venter man på en sammenhæng, en rød tråd, der aldrig rigtig viser sig. - Eller også er der noget jeg ikke har forstået i den?
Handlingen udspiller sig i 1920'ernes Barcelona. David er forfatter til en række kriminalhistorier, og en dag kontaktes han af en forlægger A. Corelli, der vil have ham til at skrive en bog, der skal være grundlag for en ny religion; en folkeforførende bog. Corelli vil betale en fyrstelig sum og samtidig redde David fra en dødstruende sygdom?..
I huset, hvor David bor, har der tidligere boet en anden forfatter, som David får mistanke om, også har haft kontakt til Corelli. I sit forsøg på at opklare hvem der er hvem og hvordan fortiden hænger sammen med nutiden møder han mange forskellige mennesker, og en række mistænkelige dødsfald følger i Davids kølvand..
For mig er problemet som sagt at trådene aldrig rigtig reddes ud...

1 kommentar:

Søren sagde ...

Tak for advarselen. Efter at have læst "Vindens skygge" var jeg parat til at springe på hvad som helst af Zafon.